De eerste afspraak in Utrecht

De eerste afspraak in Utrecht Afgelopen kerst en oud&nieuw waren dit jaar niet echt een pretje. Je gaat vaak terugdenken aan wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd en dat was niet bepaald positief. Met kerst had ik bijna 7 maanden zwanger moeten zijn maar ik was het niet. Dat lege gevoel blijft. Ik ben blij dat deze periode weer achter de rug is en ik hoop komend jaar er wat meer positiefs in te kunnen zien. Maar de komende maanden eerst het volgende: 23 december hadden we een afspraak bij professor dokter Emanuel in het UMC. Ik heb nog nooit zo lang bij een arts binnen gezeten voor een intakegesprek. Na bijna een half uur stonden we pas weer buiten. Heerlijk als een arts de tijd voor je neemt. Hoewel de dokter ook wel ongeveer 10 minuten uitleg heeft gegeven over zijn prestaties en carrière. Maar daar ben je dan ook professor - dokter voor. Hij ziet ieder jaar ongeveer de helft van de Asherman gevallen in NL, ongeveer 300 nieuwe gevallen per jaar. Van alle Asherman gevallen kan hij bij 95% de verklevingen weghalen en van deze 95% krijgt ongeveer 70% nog minimaal 1 kind. Maar daar zitten ook lichte gevallen bij, en bij mij is het wel wat ernstiger, vooral omdat hij het over verklevingen heeft terwijl ik littekenweefsel heb ipv verklevingen. 1 op de 1000 vrouwen de een zwangerschap hebben gehad ontwikkeld trouwens Asherman. En ik win verder nooit iets met loterijen. Helaas zijn er tijdens de afgelopen hysteroscopie geen foto's gemaakt waardoor hij alleen een verslag heeft kunnen lezen en dus eerst het wil proberen te herstellen met een laparoscopische hysteroscopie. In 50% van de gevallen van Asherman is het via een hysteroscopie op te lossen. Dat houdt in dat Dr Emanuel gaat proberen om via down under met een cameratje, klemmetje, schaartje, verlichting en nog wat ander leuk werktuig het zwangerschapsrestant en het littekenweefsel weg te halen. Ik kijk hier verschrikkelijk tegenop aangezien de vorige keer dat ik een hysteroscopie had dit zo verschrikkelijk veel pijn deed omdat die dokter “even” wat kracht moest zetten om door de verklevingen mijn baarmoeder in te komen. En toen heeft de dokter niet eens verder iets gedaan, nu wilt deze arts een gehele operatie uitvoeren. Waarbij hij eventueel wel plaatselijk kan verdoven. En misschien kijk ik er ook zo tegenop omdat ik weer bang ben voor slecht nieuws. Iets wat ik tot nu toe bij iedere ziekenhuisbehandeling heb gehad. Voor de zekerheid heeft Dr Emanuel wel ook gelijk een operatie ingepland mocht het 23 januari niet lukken zodat ik minder lang hoef te wachten. De POS heb ik gelijk na de hysteroscopie dus hoef ik niet extra naar Utrecht. De operatie zal dan waarschijnlijk in het tweede gedeelte van maart plaatsvinden, hij heeft het nogal druk en ik ben zelf de eerste 2 weken van maart op vakantie. Nadat je behandeld bent aan Asherman en je wilt nog een kind, dan moet je zo snel mogelijk zwanger worden omdat het niet de vraag is of Asherman terug komt maar wanneer. Het is dus een chronische aandoening waar je altijd last van zal houden. Tijdens de eerste hysteroscopie hebben we dit ook met de arts van MC Kinderwens besproken en die gaf aan daar een andere mening over te hebben. We hebben dit ook met Dr Emanuel besproken en of we dan helemaal over zouden stappen naar UMC voor de IUI / IVF maar Dr Emanuel kent de doctoren bij MC Kinderwens wel en zou de wel even bellen om te zorgen dat we meteen het traject in kunnen na de operatie. Gelukkig is het een dokter die wel echt heel zeker is van zijn eigen kunnen en expertice. Mochten mij eileiders niet aangetast zijn gaan we beginnen met IUI, mochten ze wel aangetast zijn ( wat een redelijke reële kans heeft ) zullen we meteen doorgaan naar IVF. Als mijn baarmoeder überhaupt nog kan herstellen van Asherman.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe het allemaal begon

Tweede bezoek aan UMCU